Wednesday, January 12, 2011

trip to serting

semalam aku pg serting. jauh gak dari shah alam. memang jauh .ikut plus smpi seremban. pastu straight ke kuala pilah. pastu ke bahau. jauh nye drive smpi lenguh kaki aku. apepon hasil nye bagus. aku nak pg site visit ke kilang sawit nak wat research sket.research pasal renewable energy. ape tu renewable energy. renewable energy ni energy yang bole diperbaharui mcm hidroelektrik, gune solar, dan macam2 lagi. kilang sawit yang aku melawat ni pakai waste dari effluent untuk menghasilkan elektrik. waste dari effluent mempunyai sumber methane.methane ni gas yang bole mengahasilkan tenaga. kt kilang ni ade sistem untuk menangkap methane sebanyaknye dan disalurkan pada engine untuk mengahasilkan elektrik. hebat x. respect aku kt sistem ni.
apepon respek gak pekerja kilang ni yang memberi banyak tunjuk ajar. mula2 aku igt kedatangan aku tidak disukai sebab sebelum ni aku dtg die mcm unfriendly. tp setelah kenal encik yang melayan kami sangat la baik. bak kate pepatah. dont judge a book by it cover.so sebagai manusia, jangan cepat kite menghakimi org itu tanpa mengenal terlebih dahulu.its ok to understand people not to judge them.sekian. majulah sawit untuk malaysia.

No comments:

Post a Comment