Monday, December 19, 2011

masa

ajaib betul masa berlalu, begitu cepat tahun 2011 nak abes. rase mcm baru je melangkah ke 2011 tp skang nak masuk 2012 dah. waktu2 akhir membuat aku berfikir ape dah aku wat dari awal tahun. mcm2 kenangan manis dan pahit yang berlaku. cume waktu free aku berfikir yang banyak rahmat Allah yang telah di beri pada kita semua. dulu waktu kpli aku sangat busy dan terfikir nak pg melancong. tp waktu free ni plak duit xde. dulu ade duit tp xde masa, tp skang ade masa tp xde duit. begitulah lumrah alam. Apepon kite kne bersyukur dengan ape yang ade. kne la sentiasa beringat. igt 5 perkara sebelum 5 perkara. senang sebelum susah dan lapang sebelum sibuk antara nya. dulu aku xigt pon semua ni. skang baru la aku beringat.
waktu sekarang masa bergerak pantas, ni adalah salah satu tanda-tanda kiamat "zaman menjadi dekat (pendek), ilmu berkurangan , dicampakkan kebakhilan ( dlm jiwa ) dan banyaknya haraj' sahabat bertanya apa itu haraj . Nabi Bersabda 'bunuh dan bunuh' riwayat al-bukhari dan muslim.
begitulah zaman skang ni, masa begitu cepat sekali. 24 jam macam 12 jam je. dulu time rehat 20 minit kt sekolah rendah mcm2 org leh buat. skang ni 20 min ape je bole buat. dulu rehat 20 min kt sekolah rendah leh makan, pastu leh main cuit duduk lagi.
sekadar beringat, masa di dunia nak compare ngan akhirat sangat la berbeza, kalo rase kite dah banyak masa kt dunia ,jgn la tertipu. penuhi la masa di dunia dengan amal ibadat dan takut lah pada Allah.
“Demi MASA. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh.
Yang berpesan-pesan dengan KEBENARAN. Yang berpesan-pesan dengan KESABARAN”.

No comments:

Post a Comment