Sunday, December 18, 2011

setahun ber kpli

sedar xsedar dah setahun lame nye aku mengikuti kursus perguruan lepasan ijazah. dah abes pon. syukur pada Allah akhirnya berjaya menghabiskan nya. berbagai cabaran yang dilalui. dari perkhemahan pengakap di teluk batik, perkhemahan pendidikan luar di pangkor dan perkhemahan bina insan guru di maktab je.

banyak ilmu yang diperolehi ilmu tentang subjek nak diajar sampaila kepada ilmu pedagogi. masuk kpli ni bnyk cabaran perlu dilalui. first ken orientasi ngan junior yg jauh lebih muda. mane ade universiti ke, kolej ke yang kne orientasi ngan junior. agak sakit hati gak la bile orang yang lebih muda nan menengking kite yang lebih tua. tp layan jela kite bagi peluang pada mereka. mereka baru nak mengenal dunia mungkin.
satu lagi cabaran ialah kebanyakkan orang menganggap cikgu kpli ni malas dan tidak proaktif. pada aku benda ni xbetul sama sekali.bukannye kpli menjadi kilang kepada cikgu yang malas. tetapi malas itu datang pada cikgu itu sendiri.banyak je cikgu lepasan maktab atau ipg pun 2 x 5 malas nye.
masa praktikal macam -macam aku belajar. kerja cikgu ni bukan mudah dan banyak tekanan nye. rmi nya memandang rendah profesion cikgu ni, padahal cikgu-cikgu ni la yg mendidik anak dieorang sendiri.manusia suke mencari silap orang padahal silap tu dtg dari sendiri.
aku dah lalui setahun kpli, kpli bukan sahaja mengajar aku menjadi cikgu .tp mengajar aku menjadi manusia yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment